Program for bo- og blilyst Hallingdal
Program for bo- og blilyst Hallingdal er et prosjekt som alle kommunene i Hallingdal samarbeider om, sammen med Regionrådet for Hallingdal, Buskerud fylkeskommune og Distriktssenteret. Prosjektet startet opp høsten 2023 og avsluttes sommeren 2025.
Programmets hovedmål er å finne ut hvilke tiltak som gir best effekter i regionen, for å beholde innbyggere, unngå at de flytter ut, men også attrahere nye innbyggere. Videre er det et mål at etter gjennomført prosjekt, skal tiltak som har gitt positive effekter i regionen over i drift i kommunene.
Bo- og blilyst har et bredt omfang, både med tanke på målgrupper, interessenter og fokusområder. Derfor valgte kommunene å etablere programmet med tre innsatsområder, for å møte både unike og felles utfordringer. De utvalgte innsatsområdene i programmet er:
- Boligutvikling
- Trivsel og tilhørighet
- Attraksjonskraft
Prosjektperioden startet med en systematisk innhenting og kartlegging av eksisterende kunnskap, samtidig som det ble gjort flere undersøkelser, både kvalitative og kvantitavie, for å sikre ny kunnskap fra egen region. Dette arbeidet har gitt verdifull innsikt om bo- og blilyst for regionen, og på sikt også for andre distriktskommuner når kunnskapen deles etter endt prosjektperiode. I andre fase av prosjektet iverksettes tiltak fra kartleggingsfasen regionalt og avslutningsvis vil evalueringen komme med anbefalinger for veien videre for kommunene.
Les mer i Programplan Bo- og Blilyst Hallingdal.
Trivsel og tilhørighet
Innsatsområdet trivsel og tilhørighet gjennomførte våren 2024 fokusgruppeintervjuer med målgruppene innbyggere 18-39 år uten barn, 18-39 år med barn, mennesker med annen landbakgrunn og arbeidsgivere. Målet med intervjuene var å finne ut hvordan Hallingdal kan bli et enda bedre sted å bo både for de som vokser opp her og de som flytter til. Se resultatene etter fokusgruppeintervjuene her.
Tiltak som testes ut i prosjektperioden er:
- Velkomstmøter for nye innbyggere
- Hallinghygge
- Transportstøtte til arrangement
- Ordførerbesøk i 10. klasse
Velkomstmøter til nye innbyggere
Alle kommunene i Hallingdal inviterer nye innbyggere til velkomstmøter som en pilot våren 2025. Flere av kommunene har gjort dette tiltaket i lenger tid, men ikke alle. Det deles raust av erfaringer og kunnskap rundt tiltaket slik at alle kommunene kan gi nye innbyggere en hyggelig velkomst til Hallingdal.
Hallinghygge
Regionalt program for bo og blilyst i Hallingdal har gitt tilskudd til alle kommuner i Hallingdal for å opprette «Hallinghygge», en ny sosial møteplass for innbyggere i Hallingdal. Her skal kommunene gjennom våren opprette arrangementer med mål om å skape nye møteplasser for de som ønsker å treffe nye og gamle venner på tvers av etablerte vennegjenger og generasjoner. En viktig målgruppe er nye tilflyttere til Hallingdal, men alle er selvsagt like velkomne!
Transportstøtte
Transport er en barriere for at ungdom og unge voksne kan delta på arrangement i andre kommuner i Hallingdal. Det regionale programmet for bo og blilyst i Hallingdal gir tilskudd til lokale arrangører som setter opp transport til og/eller fra arrangement som foregår i tidsrommet januar-mai 2025. Pilotering av arrangementstransport er et tiltak som kan gi flere ungdom og unge voksne mulighet til å delta på arrangementer og aktiviteter som foregår i egen region.
Ordførerbesøk i 10. klasse
Ordførerne skal besøke 10.klassinger for å møte elevene og snakke om trivsel og tilhørighet i Hallingdal. Gjennom besøket og dialog med elevene kan ordføreren bidra til å styrke ungdommenes tilhørighet til lokalsamfunnet og gi dem en følelse av at de er viktige for fremtiden i Hallingdal. Tiltaket kan også bidra til at flere unge ønsker å bli boende her.
Trivselsguide Hallingdal
Vi har satt sammen noen hyggelige retningslinjer for å skape et triveligere Halllingdal. Sjekk ut Trivselsguiden!
Attraksjonskraft
Innsatsområdet «Attraksjonskraft» har målgruppene: tilflyttere i alderen 18-35 år og unge voksne med høyere utdanning.
Det jobbes særlig med å:
- Få visst frem Hallingdal
- Kartlegge hva som er drivene bak, at målgruppen flytter fra sentrale strøk til fjellregionen
Merkevaren
En re-lansering av hjemmesiden i mars 2025 som er rettet mot målgruppen er et viktig tiltak: www.hallingdal.no Utviklingen er pågående og vi ønsker blant annet å få kommuner og næringslivet med som aktive bidragsytere.
Et eksempel på samarbeidet med det lokale næringslivet: Sammen med lokalavisen Hallingdølen er «Opp og fram» blitt lansert. Opp og fram - Opp og fram. Magasinet og hjemmesiden forteller ulike vinkler på å bo og leve i Hallingdal med fokus på lokalt gründerskap og næringsliv.
Av andre viktige elementer vi ønsker å vise frem er Trainee Hallingdal og Campus Hallingdal: Hallingdal | Studier og trainee. Attraktive tiltak for å få målgruppen til å velge Hallingdal.
Flyttekartlegging
Hva er det som gjør at folk velger å flytte fra «byen til bygda»? Hva er det som gjør at målgruppen til «attraksjonskraft» flytter fra byen til bygda? «Attraksjonskraft» har i lag med Fjellnettverket satt i gang en undersøkelsen som skal finne ut nettopp dette. Universitet i Innlandet er blitt engasjert og svarene får vi i løpet av sommeren 2025.
Kvifor flytte til fjells? - Fjellnettverket.
Resultatet vil vi kunne bruke til å forstå og tilrettelegge for nye hallinger samtidig som det vil hjelpe oss til å styrke markedsføringen inn mot målgruppen.
Boligutvikling
Kommer mer informasjon snart...